با افتخار پاسخگوی شما خواهیم بود 32301206-011

دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

1397/11/16

دوربین مدار بسته حرارتی یا گرمایی (Thermal CCTV Camera)  در واقع نوعی از دوربین های مدار بسته ای هستند که در شکل گیری تصاویر آنها، شکل حرارتی محیط به جای نور مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

دوربین مداربسته حرارتی ساختاری شبیه به دوربین‌های مدار بسته عادی که مطمئنا دیده اید دارند. دوربینهای حرارتی از طریق یک لنز، پرتوهای گرمایی ساطع شده توسط اجسام گرم را بر روی یک چیپ تصویر گرمایی متمرکز می نماید، سنسور این دوربین ها به جای حساس بودن به نور به پرتوهای گرمایی حساس می‌باشند به این صورت که بعد از دریافت حرارت با توجه به میزان آن مقداری از ولتاژ ایجاد می‌شود که در آخر به سیگنالهای آنالوگ تبدیل می‌شود و بعد از این شما می‌توانید آن سیگنال‌ها را در یک نمایشگر مشاهده نمایید .

کاربرد دوربین های مداربسته حرارتی

دوربین حرارتی قابلیت تشخیص، شناسایی وسایل نقلیه، انسان و موارد دیگر را دارند. با توجه به خصوصیات و مشخصات گفته شده کاملا واضح است که بیشترین کاربری این دوربین مدار بسته حرارتی مرتبط با ردیابی و تشخیص در محل‌هایی است که مسئله امنیت در آن منطقه مهم می باشد. این نوع از دوربین های مدار بسته به کاربر خود این امکان را می‌دهد که اطلاعات حرارتی مرتبط به محیط اطراف را دریافت نمایند. دریافت این اطلاعات در ایجاد امنیت نقش مهمی را دارا می‌باشد.

کاربردهای صنعتی مانند: کنترل تهیه محصولات یا آزمایش بدون مخرب و یا بازرسی و کنترل کابل‌های برق فشار قوی داخلی. کاربردهای پلیسی نظیر تعقیب مظنون و دستگیری آن، کنترل آشوب و شورش، کنترل محیط اطراف و یا ایمنی آتش و کنترل های جنگل‌بانی مانند مشاهده حیوانات وحشی و کنترل آنها و یا پیدا کردن محل آتش گرفتگی و یا کاربردهای نظامی از قبیل دیده‌بانی و عملیات در شب، هدایت موشک‌ها، عکس برداری شبانه و استفاده در سیستم‌های کنترل آتش اشاره نمود.

 

دوربین های مداربسته حرارتی درپزشکی نیز استفاده می‌شوند .نوعی ازدوربین های حرارتی هستند که  برای حفاظت ازموجودات زنده بکار برده میشوند این نوع دوربینهای مداربسته حرارتی  بیشتر در فرودگاهها از آن استفاده می‌شود. دوربین‌های مداربسته حرارتی  تصاویری ازپرتوهای مادون قرمز دریافت کرده که از پوست موجودات زنده بازتاب می‌شود درتصاویر این دوربینها هر جا حرارت بیشتر باشد قرمز تر و هر جا کمتر باشد آبی و در جاهایی که متوسط  باشد به رنگ نارنجی و یا زرد نشان خواهد داد.

مزایای تکنولوژی دوربین های حرارتی

قابلیت AGC یا AUTO GAIN CONTROL:

دوربین با استفاده از این قابلیت محدوده دینامیکی یک تصویر را تنظیم می کند.

قابلیت DDE یا DIGITAL DETAIL ENHANCEMENT:

بر اساس الگوریتم بهبود یافته برای تشخیص منطقه مورد نظر در تصویر، این قابلیت تضمین می‌کند که دوربین قادر به نمایش جزئیات بیشتری در تصویر باشد.

قابلیت کاهش سه بعدی نویز یا 3D DNR:

از طریق کاهش نویز با پردازش سیگنال اصلی، پیکسل های نویزدار به حداقل میرسند و تصاویر شفاف تر ارائه می شوند.

چند نمونه از دوربین های حرارتی هایک ویژن (Hikvision)

 

چند نمونه از دوربین های حرارتی داهوآ (Dahua)

Scroll to Top