با افتخار پاسخگوی شما خواهیم بود 32301206-011

تاثیر هوش مصنوعی در حفاظت از زیرساخت های حساس

تاثیر هوش مصنوعی در حفاظت از زیرساخت های حساس

1398/09/10

حمایت از زیرساخت های بحرانی (CIP) به واکنش هایی که دولت یا شرکت ها نسبت به حوادث جدی در زمینه کشاورزی، تأمین آب، امور مالی، حمل و نقل و بسیاری از بخش های دیگر که برای اقتصاد و ثبات یک کشور ضروری است، اشاره می کند.

براساس گزارش اخیر Marketsandmarkets ، پیش بینی می شود بازار جهانی CIP از 110.41 میلیارد دلار در سال 2017 به 153.16 میلیارد دلار در سال 2022 ، با نرخ رشد سالانه 6.8٪ در طی دوره، رشد کند. در حالی که افزایش آسیب پذیری‌های امنیتی رشد بازار CIP را به دنبال دارد، زیرساخت‌ها به ویژه صنایع انرژی و برق با چالش هایی روبرو هستند. از یک طرف ، برخی از دستگاه های زیرساختی مانند ترانسفورماتور یک نیروگاه‌، به دلیل مسائل فنی ممکن است خراب شوند که تعمیر آن بسیار گران است. از طرف دیگر، امروز محیط کار برخی از کارکنان در برخی از زیرساخت‌های مهم دارای ریسک بالایی است. بنیاد بین المللی ایمنی برق گزارش داد که به طور متوسط 133 کارگر هر ساله در اثر سیم‌های برق جان خود را از دست می دهند. متأسفانه، بسیاری از کشورها به ایمنی کارکنان توجه کمی دارند و حتی در این زمینه نیز مقررات تعیین نکرده‌اند.

چگونگی استفاده از راه حل‌های علمی و فناوری برای کمک به بشر در مقابله با چنین چالش هایی، در سراسر جهان به موضوعی دغدغه تبدیل شده است. ارزیابی وزارت انرژی ایالات متحده در ژانویه سال 2017 نشان داد که تقریبا نیمی از نیروی کار در صنعت انرژی طی 5 تا10 سال آینده بازنشسته می‌شوند و این امر باعث می شود که "یادگیری" ماشین ها برای انجام کارهای انسانی غیرقابل اجتناب باشند.

با توجه به شرایط جدی ، بسیاری از برنامه های کاربردی با جدیدترین فناوری هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند و برای حل مشکلات فوق الذکر موثر هستند.

 

محافظت هوشمند از محیط پیرامونی

به طور سنتی، بسیاری از نیروگاه‌ها و پارک‌های صنعتی از موانع فیزیکی برای محافظت از ساختمان‌های خود استفاده می کنند‌، از جمله فنس‌های دارای الکتریسیته‌، سنسور اشعه مادون قرمز و یا استفاد از نیروی انسانی. تصور اینکه چرا هشدارهای فریبنده در این شرایط بیش از حد وجود دارد، کار سختی نیست، زیرا هرگونه اختلال ریز مانند باد، عوامل آب و هوا یا حرکت حیوانات، تهاجم تلقی می شود. در نتیجه ، ممکن است کارمندان امنیتی با چک کردن صدها یا حتی هزاران آلارم دروغین هر روز مواجه باشند. در میان اینهمه آلارم‌های غیر واقعی ممکن است چیزی را که واقعاً تهدیدآمیز است نادیده بگیرند!

با تشکر از فناوری قدرتمند هوش مصنوعی، اشیاء شناسایی شده را می‌توان طبقه بندی نمود و اجسام بی ربط را می‌توان با دقت تا 98٪ فیلتر کرد. می‌تواند سیستم را به گونه‌ایی تنظیم کرد که در صورت شناسایی انسان یا وسایل نقلیه هشدار دهد. از این طریق، کارمندان امنیتی می‌توانند به صورت کارآمد روی اطلاعات زنگ خطر مفید متمرکز شوند. در صورت تخصیص بودجه‌، توصیه می‌شود از دوربین‌های حرارتی برای محافظت از محیط استفاده کنید زیرا در اثر نور تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و فاصله تشخیص با تراشه AI می‌تواند صدها متر برسد. در مورد نیروگاه‌هایی با مساحت 12 کیلومتر، دو دوربین حرارتی اقتصادی تر از دویست مجموعه دوربین معمولی هستند.

کنترل دسترسی هوشمند

فناوری خودکار تشخیص شماره پلاک (ANPR) که جایگزین کیوسک‌های امنیتی می‌شود، امروزه به عنوان یک کنترل دسترسی قابل اعتماد در ورودی بسیاری از زیرساخت‌های مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با دقت و صحت 98٪ ، برنامه‌های کاربردی بیشتر ANPR شامل شناسایی و اجازه عبور وسایل نقلیه ویژه مانند آمبولانس، ماشین پلیس و آتش نشانی می باشد. برنامه کاربردی دیگر که قابل ذکر است سیستم اسکن خودرو (UVSS) است. در برخی از مناطق باربری یا پارک‌های صنعتی، دستگاه UVSS با اسکن کف خودرو در ورودی، نقش مهمی در کشف کالاهای مشکوک، بمب، اسلحه یا سایر مواد غیرقانونی دارند. براساس فناوری هوش مصنوعی، با مقایسه تصویر زیر خودرو در هنگام خروج و ورودی، کمک می کند تا وسیله نقلیه در حال ترک مرکز به دقت بررسی شوند. قطعات گمشده یا اضافه شده علائم غیر طبیعی محسوب می شوند.

تعمیر و نگهداری هوشمند پیشگیرانه

در صنعت برق تجهیزات اساسی مانند ترانسفورماتورهای اصلی نیاز به نگهداری منظم دارند. در صورت عدم وجود سیستم خودکار، اپراتورهای صنعت برق از دستگاههای دستی برای انجام بازرسی های منظم از جمله اسکن تجهیزات، ضبط نتایج نگهداری و غیره استفاده می کنند. برای پستهای بزرگ این فرایند ممکن است چند روز طول بکشد.

مفهوم "مراقبت پیشگیرانه" مدتی مطرح شده است. این آزمایش در بسیاری از نیروگاه‌های سراسر جهان مورد آزمایش قرار گرفته و بازخورد مثبت داشته است. تعمیر و نگهداری پیشگیری را می توان با یک سیستم موقعیت یابی با لنزهای حرارتی و لنزهای نوری انجام داد، و آن را در مسیرهای خاصی استفاده کرد تا به طور خودکار تجهیزات مهم را بررسی کند. اپراتورها می‌توانند برای تشخیص نقص‌های مختلف از قبیل تماس کانکتور ضعیف، کمبود روغن در خط، اشیاء مشکوک روی عایق و غیره قوانینی را تعیین کنند. تیم‌های تحقیق و توسعه از ارائه دهندگان سیستم نظارت با همکاری کارشناسان صنعت برق برای تهیه تحلیل عمیق‌تر بر اساس آموزش داده‌های بزرگ همکاری کرده اند. علاوه بر این ، سیستم های نظارت با سیستم SCADA یکپارچه شده‌اند تا اقدامات اصلاحی ساده مانند بستن مدار قطع کننده و عملیات مشابه را انجام دهند. استفاده از سیستم مانیتور فعالیتهای تعمیر و نگهداری را از بین می‌برد و بهینه می‌شود زیرا می‌تواند بصورت شبانه روزی کار کند.

تولید هوشمند و ایمن

در فرایند تولید، عوامل انسانی اغلب به راحتی نادیده گرفته می‌شوند. با استفاده از هوش مصنوعی ، تجزیه و تحلیل فیلم هوشمند ویژگی‌های مختلفی را برای تنظیم عملکرد در فرایند تولید ارائه می دهد. دوربین‌های هوشمند حتی می‌توانند تجزیه و تحلیل کنند که آیا کارکنان از کلاه ایمنی و جلیقه های ایمنی در کارخانه استفاده می‌کنند یا اینکه بدون دستکش وارد کارخانه می‌شوند. به کسانی که آیین نامه را نقض می‌کنند، اخطار داده می‌شود و اگر آنها سه مرتبه قوانین را شکستند، مجبورند گواهی ایمنی را دوباره بگیرند.

سایر ویژگیهای مفید هوش مصنوعی در مدیریت ابزارها و کنترل دسترسی استفاده می‌شود. مدیریت ابزارهای فعال شده با هوش مصنوعی، کارکنان را ملزم به رعایت استانداردها و استفاده از ابزارهای لازم هنگام کار می‌کند. به عنوان مثال، قبل از بررسی اجزای الکتریکی، باید برق خاموش شود و از دستکش‌های عایق در کل مراحل استفاده شود. کنترل دسترسی از طرف دیگر بدان معنی است که فقط کارمندان واجد شرایط مجاز به انجام کارهای ویژه هستند. سیستم تشخیص چهره شخصی را که قصد ورود و مقایسه تصویر خود را در دیتابیس برای اجازه دسترسی دارد شناسایی می کند. در صورت وجود یک "متجاوز"، این سیستم همچنین شماره شناسه و زمان ورود همه بازدید کنندگان را ثبت می کند.

ارائه دهندگان هوش مصنوعی در آوردن منافع اقتصادی بیشتر حفاظت زیرساخت های مهم با کاهش نیروی انسانی‌، بهبود راندمان نگهداری، جلوگیری از بروز حوادث فاجعه آمیز، کاهش سرقت و استاندارد سازی عملیات و غیره بلندپرواز هستند و با توجه به آنچه آنها به دست آورده‌اند، آینده با هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ ارزش انتظار را دارد.

Scroll to Top