با افتخار پاسخگوی شما خواهیم بود 32301206-011

1396/10/16

مقایسه کابل شبکه CAT5 و CAT6

مقایسه کابل شبکه CAT5 و CAT6

1396/10/16

انتخاب کابل در پروژه‌های شبکه، یکی از اولین سوالاتی است که مهندس شبکه باید به آن پاسخ دهد. تفاوت‌های تکنیکی در تولید کابل‌های شبکه باعث شده آنها کاربری‌های متفاوتی داشته باشند. شناخت این تفاوت‌ها برای هر استفاده کننده از شبکه ضروری به نظر می‌رسد.


تاریخچه

کابل‌های شبکه به دسته ها یا Category هایی که با نام CAT مشخص می‌شوند دسته‌بندی می‌شوند.  تعداد دسته‌های کابل که تاکنون بوجود آمده است 8 دسته میباشد: CAT1، CAT2، CAT3، CAT4، CAT5، CAT6، CAT7 و CAT8

کابل های CAT1 و CAT2 در سیستم‌های مخابراتی قدیمی (خطوط تلفن آنالوگ قدیمی) مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در ارتباطات شبکه امروزه کاربردی ندارند. همچنین کابل‌های CAT3 و CAT4 در شبکه‌های کامپیوتری اولیه مورد استفاده قرار گرفتند و نهایت پهنای باند قابل انتقال توسط آنها به 16 Mbps محدود می‌شد. این دسته‌ها نیز امروزه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. کابل‌های CAT5، CAT6 که در اکثر شبکه‌های امروزی استفاده می‌شوند موضوع اصلی این مقاله می‌باشد که شبکه ابررسانا به آن پرداخته است. کابل‌های CAT7 در شبکه‌های ویژه و پرسرعت (پهنای باند بالا) مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های دسته CAT8 هنوز بصورت تجاری مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و در آزمایشگاه‌ها و یا در پروژه‌های خاص از آنها استفاده می‌شود.

تفاوت‌های ظاهری

از نظر ظاهر فیزیکی تفاوت‌های بین کابل‌های CAT5 و CAT6 مشاهده می‌شود:

1. قرار داشتن تفکیک کننده زوج‌ها در وسط کابل

2. ضخامت بیشتر هر سیم در کابل CAT6

3. تعداد دورهای (پیچ‌های) بیشتر در زوج‌های بهم تابیده شده کابل CAT6

 

همانطور که میدانید کابل‌های شبکه از هشت رشته سیم شبکه تشکیل شده است که هر دو رشته از این هشت رشته به هم تابیده شده‌اند و چهار زوج را تشکیل داده‌اند. برای حداقل کردن تداخل الکترومیغناطیس بین زوج‌ها، خود چهار زوج را نیز به دور هم می‌تابانند. در کابل‌های CAT6 از یک تفکیک کننده پلاستیکی برای ثابت نگه‌داشتن تابیدگی زوج‌ها استفاده شده است. تصویر کابل CAT6 بهمراه تفکیک کننده آن در شکل زیر آمده است:

 تصویر کابل CAT6

شکل1: تصویر کابل CAT6

بدون شک ضخامت کابل یکی از مهمترین ویژگی‌های کابل است. در سال 1857 استانداردی بنام AWG که مخفف American wire gauge است برای سنجش ضخامت کابل در آمریکای شمالی تعریف شد. امروزه نیز ضخامت کابل‌های شبکه با AWG نشان داده می‌شود. ضخامت کابل شبکه CAT5 باید 24 AWG و ضخامت کابل شبکه CAT6 باید 23 AWG باشد که این موضوع معمولا توسط کارخانه تولید کننده بر روی کابل نیز حک میشود. جدول AWG برای کابل‌های شبکه در جدول زیر آمده است:

 

جدول1: مقادیر مختلف AWG در کابل‌های شبکه

جدول مقایسه awgها

از دیگر تفاوت‌های ظاهری کابل‌های شبکه میزان پیچش زوج‌های آن است. هرچه زوج‌های بهم تابیده، پیچش بیشتری داشته باشند، میزان تداخل الکترومغناطیس و در نتیجه میزان افت سیگنال در طی انتشار آن کمتر خواهد بود. این به این معنی است که هر چه میزان پیچش زوج‌ها بیشتر باشد، سیگنال مصافت بیشتری را در طول سیم طی خواهد نمود.

پیچش کابل های شبکه

شکل2: مقایسه پیچش زوج‌ها در کابل‌های شبکه

 

تفاوت‌های تکنیکال

کابل‌های شبکه با توجه به جنس هسته، ضخامت هسته، مقدار پیچش هر دو رشته و مقدار پیچش چهار زوج به هم می‌توانند فرانکس‌های مختلفی از امواج الکترومغناطیس را از خود عبور دهند. در جدول زیر مقایسه‌ای از مشخصات فنی کابل‌های شبکه CAT5، CAT5e، CAT6، CAT6a و CAT7 آمده است.

جدول2: مقایسه ویژگی‌های فنی کابل‌های شبکه

جدول مقایسه مشخصات فنی کابل های شبکه

 

کابل‌های CAT5e نوعی از کابل‌های CAT5 هستند که با بهینه‌شدن ویژگی‌کابل انتقال داده‌ها با پهنای باند 1G در آنها امکانپذیر شده است. همچنین CAT6a نیز نهینه‌شده کابل‌های CAT6 می‌باشند که در آن پهنای باند 10Gbps در فاصله 100 متر ممکن شده است.

همانطور که در جدول فوق آمده، یکی از تفاوت‌های اصلی در کاربری کابل‌های CAT7 با انواع دیگر، نوع سوکت (کانکتور) آن است. در کابل‌های CAT7 از سوکتی بنام GG45 به جای RJ45 استفاده می‌شود. شکل زیر این دو سوکت را در کنار هم نشان می‌دهد:

سوکت RJ45 و GG45

شکل3: مقایسه سوکت‌های RJ45 و GG45

 


مقالات مرتبط


نظرات خود را با ما در میان بگذارید

* نام ونام خانوادگی
* ایمیل
* نظر خود را بنویسید
* کد را وارد کنید



Input symbols

Scroll to Top